Jawa 555 New Pionýr

Návrat Jawy 555 Pionýr

Článek ze Světa Motorů (ročník 60, rok 2005)
Text: Ondřej Horský Foto: Alena Nosková


Po padesáti letech letech

Na český trh se přesně po padesáti letech vrací kultovní stroj, který sedlaly celé generace českých motocyklistů. Jawa 555 Pionýr však přijíždí s moderní technikou.


Jawa 555 new Pionýr Jawa 555 new Pionýr v černé barvě

Iniciátorem nápadu je agilní česká firma Motoscoot, která loni suverénně dominovala českému trhu s jednostopými vozidly. Získala největší Motor vychází z úspěšného modelu Honda Monkey typu.

Za těmito úspěchy stojí lehký moped Betka 50 Q moderní, jednoduchý, ale technicky, technologicky i dílensky dobře postavený stroj s motorem odvozeným od slvané padesátky Honda Money, tedy náporově vzduchem chlazeným čtyřdobým jednoválcem uloženým válcem vodorovně vpřed.


Odvozeno od mopedu

Právě Betka je základem nového pionýru. Původní vyjel do světa v roce 1955 s tím, že byl zkonstruován v Jawě, ale do výroby ho zařadili v proslulém strojírenském zbrojním kolosu Považských strojíren v Považské Bystrici. Modely 550, 555, 05, 20, 21 Sport a 23 Mustang vydržely ve výrobě do roku 1982.

Na jubilejní desáté výstavě Motocykl v Praze byl ve světové premiéře vystaven první kus moderního lehkého motocyklu Jawa 555 Pionýr v dokonalém retro stylu. Jedná se vlastně o Betku, která byla vybavena plastovou karotáží co nejvěrněji kopírující design původního pionýru.


Jubilejní série

Výrobce připravil k 50. výročí zahájení výroby původního stroje limitovanou sérii 555 kusů v klasické barvě Jawa i s tradičními zlatými kočárovými linkami na bocích i blatnících a plastovým krytem světlometu. Základní verze zachovává jednosedadlové uspořádání s nosičem zavazadel, ale k dispozici je také dvojsedlo instalované místo malého sedla a nosiče.

Všechny stroje limitované séřie jsou číslované. Vystavený měl jako průkopník na mosazné destičce na zadním blatníku číslo odpovídající nulté sérii, tedy 0/555 a stal se rázem cennou relikvií. Protože zatím světlo světa spatřil jediný kus – lak dokonce dostával až pouhý den před převozem z Opavy do haly na Výstavišti – není zatím stanovena cena. Jisté však je, že sériová výroba se rozběhne v polovině roku či během prázdnin. O ceně lze spekulovat přibližně v rovině asi 23000 za limitovanou sérii 555 kusů v retro podobě.

 

Tady je článek oskenovaný z originálu ze Světa Motorů:

Nový pionýr 555 po padesáti letech Nový pionýr 555 po padesáti letech

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.