Jawa 20 a 21 Sport

Jawa 50 typ 20 a 21 Sport

Jawa 50 typ 20 Pionýr Jawa 50 typ 21 Sport

 

V roce 1967 Povážské strojírny představily nový typ s označením 20 a jeho sportovnější provedení 21 Sport. Nejednalo se ani tak o nový typ, jako spíš o inovaci předešlých typů 05 Standard a 05 Sport. Šlo v podstatě jen o modernizaci motoru, jemuž se podařilo konstruktérům zvýšit výkon z 3 k (2,2 kW) na 3,5 k (2,6 kW). Zvýšení výkonu bylo dosáhnuto úpravou rozvodu, zvýšením komprese („ledvinkovitý“ spalovací prostor hlavy) z 7,5 na 9,2 a použitím nového karburátoru Jikov 2917 PSb.

Klikový mechanismus byl rovněž přepracován, vahadla setrvačníku byla vyvážená jinou metodou (odfrézováním materiálu namísto odvrtáváním), ojnice byla robustnější (pístní čep Ø 14,1 mm) a byl uložen na dvou ložiscích 6303.

Převodovka byla jinak odstupňovaná – druhý rychlostní stupeň byl blíž k prvnímu, než tomu bylo u předešlého typu 05. Přesuvná kola měla 5 spojovacích kolíků místo 3. Změněny byly i ostatní kolečka v převodovce včetně startovacího segmentu.

Levé víko motoru bylo změněno, otvor pro nalévání oleje byl přesunut ze zadní části dopředu k řadící páce (zadní blatník byl také bez prolisu na nalévání). Pravé víko mělo zcela nový tvar a bylo uchyceno na dvou dutých sloupcích a třech šroubech M8. Bylo v něm vlisované ložisko 6202, které se společně s víkem nasazovalo na prodloužené převodové kolečko. Šnek pro vypínání spojky byl nahrazen jednoramennou pákou. Pro kontrolu zapalování bylo na víku připevněno třemi šrouby M5 víčko z hliníku.

Nový karburátor Jikov 2917 PSb měl difuzor zvětšený na Ø 17 mm a měl upravenou plovákovou komoru. Přívod paliva již neuzavíral plovák, napevno spojený s uzavírací jehlou, ale ventil s páčkou. Vertikální pohyb plováku zajišťoval šroub s tyčkou, našroubovaný zespodu do plovákové komory, prostrčený průchozí trubičkou v plováku. Toto vylepšení usnadňovalo čištění a zabraňovalo zasekávání plováku.

Zapalování („magneto“) zůstalo stejné, jako u Jawy 05, jen předstih (předzápal) byl změněn na 1,6 – 1,9 mm.

Jawa 50 typ 20 Jawa 50 typ 20

Obr. 3: Jawa 20 z roku 1971 (ještě se starým typem kyvné vidlice) a za ní vývozní provedení do Maďarska z roku 1968.

Obr. 4: Jawa 20 cca z roku 1975 (ještě s nálepkou Jawa).

 

Jawa 21 Sport

Souběžně s výrobou Jawy 20 se započala i výroba provedení 21 Sport, které bylo určeno především pro mladší, sportovněji založené jezdce. Stejně jako byla Jawa 20 přímým nástupcem motocyklu Jawa 05 Standard, tak typ 21 Sport následoval typ 05 Sport. Od předešlého typu se odlišoval rovněž jen motorem a pár výše nastíněnými detaily.

Zásadní rozdíl oproti typu 05 Sport znamenal prodej v Československu. Předchozí typ 05 Sport byl totiž určen výhradně pro vývoz.

Jawa 21 Sport měla sportovní řídítka s hrazdou, pohyblivá v kloubu a s napevno navařenými úchyty ovládacích páček (spojka, brzda). Kloub byl na rozdíl od typu 05 Sport zakrytý okrasným plechovým krytem. Neměla „revmaplechy“ a podlážky jako typ 20, místo nich měla tzv. „prsíčka“ a šroubované stupačky. Pro sportovní účely se dal motocykl zakoupit se zadní terénní pneumatikou S 9 o rozměrech 2,75×16“.

Jawa 50 typ 21 Sport 1968 Jawa 50 typ 21 Sport Jawa 50 typ 21 Sport Jawa 50 typ 21 Sport

Obr. 5: Jawa 21 Sport z roku 1968 s prvním typem řídítek.

Obr. 6: Zrenovovaná Jawa 21 Sport s druhým typem řídítek.

Obr. 7: Zrenovovaná Jawa 21 Sport s třetím typem řídítek.

Obr. 8: Poslední provedení z roku 1975 (ještě s nálepkou Jawa).

 


Změny prováděné v letech 1969 – 1974 (u obou typů)

  • Pravděpodobně v roce 1969 bylo hliníkové víčko zapalování (na pravém víku motoru) nahrazeno stříbřenkou nastříkaným železným víčkem s prolisem (později zinkovaným).
    Nové víčko nádrže.
  • V neurčeném roce (pravděpodobně 1968–1969) se u provedení 21 Sport začala montovat nová užší řídítka, napevno svařená v kloubu, s nezávisle pohyblivými držáky ovládacích páček (objevují se i kusy s řídítky bez hrazdy, originálnost nepotvrzena).
  • V roce 1971 se začaly souběžně na všechny modely Jawa 50 montovat nové zadní kyvné vidlice ze svařených trubek a nový (na konci otevřený a zkosený) kryt řetězu.
    Kulatá zadní odrazka (fotka).
    Pravděpodobně se začala montovat nová řídítka bez hrazdy (u typu 21 Sport).
    Nová rozeta se dvěma ložisky, náhon tachometru s trochu jiným náliskem (kvůli jiné vidlici)

 

Změny provedeny po roce 1975 (u obou typů)

  • Změna značený všech motocyklů Jawa 50: 20, 21 Sport a 23 Mustang na 220.100, 221.100 a 223.200.
  • Magneto se zvětšeným výkonem 30 W (původně 20 W), upravené zapojení zadního světla.
  • Nová řídítka byla v místě bývalého kloubu svařena ve tvaru „T“, krycí plech byl malý, pouze pro zakrytí svárů (u obou typů).
  • Lakování bez zlatých linek. Na strany zadního blatníku se zpočátku lepily nálepky s nápisem Jawa (shodné s Mustangem), později byl nápis stříkán bílou barvou přes šablonu. U otvoru pro ovládání kohoutku benzínu byly nastříkány znaky: Otevřeno, zavřeno, rezerva.
  • V roce 1975 se na nějaký čas (nevím na jak dlouho přesně) přestaly montovat na přední teleskopickou vidlici prachovky (manžety), kluzáky byly chromované.
  • Výfuk s doutníkovou koncovkou byl nahrazen novým výfukem s otevřeným zkoseným koncem.
  • Plechové pozinkované ovládací páčky (spojka, přední brzda) s kuličkami na konci, místo dosavadních hliníkových.

 

Vývozní (exportní) provedení

Jawa 50 typ 20 určená na export do Maďarska Jawa 50 typ 20 určená na export do Maďarska - detail nápisu

Obr. 9: Jawa 20 z roku 1968 s Maďarsky psaným štítkem.

Obr. 10: Detail nápisu na zadním plechu.

 

Jawa 50 typ 21 Sport s Anglicky psaným štítkem

Obr. 11: Jawa 21 s Anglicky psaným štítkem a bříškem v červené barvě.


 

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.