Jawa 23 Mustang

Jawa 50 typ 23 Mustang

 

Jawa 50 typ 23 Mustang Jawa 50 typ 23 Mustang v novějším provedení

 

Vývoj Mustanga nastal po průzkumu trhu, kdy se ukázala potřeba přiblížit se konstrukcí pionýra ke klasickému motocyklu. Protože konstrukce nového motocyklu včetně zkoušek trvá několik let, bylo rozhodnuto použít součástkovou základnu z pionýra Jawa 20. V té době od Jawy kupovala italská firma ItalJet motory a další díly z pionýra a stavěla si vlastní sportovní verzi, která byla předlohou pro nový typ Jawa 23 Mustang. Považské strojírny se s ItalJetem dohodly na výrobě vlastní lichoběžníkové nádrže, jíž byla předlohou ta italská, a začali vyrábět Mustanga. Po dopracování do konečného tvaru byl v roce 1968 hotový první vzorek. I když podmět k vývoji vyplýval z výzkumu našeho trhu, byl Mustang nejprve určen pouze pro vývoz. Když byl motocykl poprvé předveden při oponentuře, jeden z funkcionářů vyhrkl: „Probůh, to je nějaký nedodělaný.“

Největší starosti měli kupodivu pracovníci PZO Motokov, kteří museli v krátké době zařídit ve spolupráci s italskou firmou Italmmez řadu komponentů z dovozu (světlomety, elektrovýzbroj atd.), jelikož v přísně plánovaném hospodářství socialistického zařízení nebyly momentálně kapacity pro výrobu těchto součástek v plánu našich podniků. To vše se pochopitelně promítlo nejen do kvality, ale i renomé značky. Přední světlo Aprillia bylo brzy nahrazeno světlem z Jawy 90 (s hranatým tachometrem), jejíž výroba se zaváděla tentýž rok (1968).

V roce 1969 se Mustang vyráběl již čistě z našich součástek a začal se prodávat i u nás. Dostal zadní světlo z Jawy 20, nový lichoběžníkov kastlík na nářadí a nové sedadlo. Jeho vzhled měl na první pohled blíže k „velkým“ motocyklům. Největší změnou byla velká lichoběžníková palivová nádrž (8 l) a absence krytů, typických pro řadu 05, 20, 21. Ostatní prvky zůstaly. Rám byl téměř shodný, byl pouze doplněn o nosník pod sedadlem.

Tento model stal jedním z nejoblíbenějších a jeho výroba přetrvala do roku 1982, kdy uzavřel jejich výrobu.

 

Italská verze

Italský motocykl, který se vyráběl v kooperaci s Jawou pod značkou Ital Jet-Jawa 50, jako cestovně-sportovní verze. ItalJet přes Motokov nakupoval motory a rámy z typu 05 a dával na ně vlastní nádrže s dvěma víčky, vlastní světla, blatníky, kastlík a sedadlo.

Takhle vypadal italský ItalJet Jawa 50, předloha Jawy 23 Takhle vypadal italský ItalJet Jawa 50, předloha Jawy 23
 

Vývozní verze (1968) a verze pro obchodní síť Neckermann

První u nás vyráběný Mustang, který byl určený pro vývoz. Vyráběl se ve dvou provedeních, normálním a v provedení pro západoněmeckou obchodní síť Neckermann.

 

Jawa 23 A Mustang z roku 1968 určená pro vývoz Vývozová Jawa 50 typ 23 Mustang určená pro síť Neckermann (NSR)

Rozsáhlý článek o této mutaci je zde.

 

První verze pro československý trh (1969)

3. mutace Mustanga, nejspíš první pro domácí trh

Plastový uzávěr nádrže, hranatý tachometr z Jawy 90, dlouhé sedadlo z Jawy 90, klasické zadní světlo, řídítka s hrazdou, nový šetiúhelníkový kastlík, přední blatník s kolébkovými držáky, zaoblený kryt řetězu, zadní vidlice svařovaná z výlisků, česky psaný výrobní štítek. Na nádrži jsou černé linky do tvaru obdélníku. Charakteristická barva bývá šedá, ale běžné jsou i jiné, blatníky bývají buď stejné barvy jako nádrž, nebo světle šedé (u barevných verzí).

Vyráběl se ve dvou provedeních typ 23, který měl 2× 15W cívky spojené do série (světelný výkon 30W) a přední světlo s 25W žárovkou a typ 23 A, který měl dvě oddělené světelné cívky 15W + 5W (světelný výkon 20W) a ve předu žárovku 15W, toto provedení bylo u nás běžnější.

Od roku 1971: se začaly na všechny typy Jaw 50 montovat nové zadní kyvné vidlice, které byly svařované z trubek, nový kryt řetězu (s otevřeným špičatým koncem), hranatý tachometr byl nahrazen klasickým kulatým, řídítka byla bez hrazdy, benzínový kohoutek s uchycovací maticí (předtím se kohoutek šrouboval do vnitřního závitu do nádrže).

V této době byl u nás Mustang ještě docela špatně k dostání a byly o poznání dražší…

 

 

Změny prováděné po roce 1975

4. mutace MustangaPřestalo se vyrábět provedení 23 A s 20W světelným výkonem zapalování a dál pokračovala výroba jen typu 23 s 30W světelným výkonem. Trubková zadní vidlice, otevřený kryt řetězu, nádrž bez linek (pouze s nálepkou Jawa), z počátku nezakryté kluzáky přední vidlice (brzy se ale vrátili k použití gumových manžet), řidítka bez hrazdy, plechové ovládací páčky s kuličkami na koncích.

Z počátku se ještě dával přední blatník s kolébkovými držáky, pak už jen blatník s přinýtovanými úchyty. Nový výfuk se seřízlým koncem.

 

Poslední verze, která přetrvala do konce výroby (v roce 1982)

5. a zároveň poslední mutace MustangaLiší se: kluzáky kryté manžetami, přední vidlice jako montážní komplet (odnímatelné jsou pouze vrchní brýle), držáky světla světla jsou přivařená na vidlici, přední blatník je uchcen zevnitř, nápis Jawa je na nádrž lakován (na stroj na obrázku asi ještě samolepky vyšly), magneto 30W, přední žárovka 25/25W, na konci rovně seříznutý výfuk, změny v tlumiči výfuku, poslední verze – pneu vepředu 2,50×16 vzadu 2,75×16, šetřilo se kde se dalo, kabeláž je kromě drátu k zadnímu světlu vedena venkem v bužírce.

 

Vývozní provedení

 

Exportní provedení – Golden Sport

Jawa 50 typ 23 Golden Sport (Mustang pro vývoz)

Žlutě zbarvené provedení, určené pro USA a Kanadu.

Rozsáhlý článek o této vývozní verzi je zde.

 

Exportní provedení – Mustang s kapotáží (1981)

Kapotovaný Mustang Kapotovaný Mustang - prototyp

Článek o této vývozní verzi je zde.

 

Modernizované exportní provedení Mustanga (1980?)

Modernizované vývozní provedení Mustanga

Další zajímavý pokus o zmodernizování Mustanga, podle roku a mutací Mustanga to vypadá na snahu „oživit“ konstrukčně a vzhledově zastaralý Mustang.

V tomto provedení se nejspíše exportoval jako výkonnější moped.

Upravený je celý předek. Nové jsou brýle, aby se daly použít vysoké řídítka z Babetty, taktéž světlo a oddělený tachometr jsou z Babetty. Na nádrži je nová, nálepka s logem Jawa.

 

CELÝ ČLÁNEK.

 

Vyhledávání

© 2009 Všechna práva vyhrazena.